PAYDAŞ
ANALİZİ
Paydaş
analizi, katılımcılığı sağlamanın en etkili araçlarından biridir. Üniversitenin
etkileşimde bulunduğu tarafların stratejik planla ilgili görüşlerini dikkate
almak, kamu hizmetlerini yararlanıcıların ihtiyaçlarına göre şekillendirmeye
olanak tanır. Bu yaklaşım, stratejik planın paydaşlar tarafından benimsenmesini
kolaylaştırırken başarısını da artırır. Paydaşlar, üniversitenin sunduğu ürün
ve hizmetlerle doğrudan ya da dolaylı olarak etkileşimde bulunan, bu
süreçlerden olumlu veya olumsuz yönde etkilenen ya da üniversiteyi etkileyen
kişi, grup veya kuruluşlardır. Bu paydaşlar, iç ve dış paydaşlar olarak iki
gruba ayrılır.
İç
paydaşlar, üniversitenin içinde yer alan ve üniversiteyi etkileyen ya da
üniversiteden etkilenen kişi ve grupları ifade eder. Üniversite çalışanları ve
yöneticileri, iç paydaşlara örnek olarak gösterilebilir.
Dış
paydaşlar, üniversitenin sağladığı ürün ve hizmetlerden faydalanan ya da
üniversitenin faaliyetlerinden etkilenen veya üniversiteyi etkileyen kurum
dışındaki kişi, grup veya kuruluşları ifade eder. Bu kapsamda, öğrenciler,
potansiyel öğrenciler, mezunlar, üniversiteyle iş birliği içinde olan diğer
üniversiteler, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör
temsilcileri dış paydaşlara örnek olarak gösterilebilir.
Paydaş
analiziyle; paydaşların görüş, öneri ve beklentilerinin stratejik planlama
sürecine dâhil edilmesi, planın paydaşlarca sahiplenilmesi ve
uygulanabilirliğinin artması, üniversitenin hizmetlerinin etkin bir şekilde
sunulmasına engel oluşturabilecek unsurların saptanması ve bunların giderilmesi
için önlemler alınması, paydaşların birbirleriyle olan ilişkilerinin ve olası
çıkar çatışmalarının tespit edilmesi, üniversitenin güçlü ve zayıf yönleri ile
fırsatları ve tehditleri hakkında fikir edinilmesi amaçlanmaktadır.